Umělá inteligence, cloud computing a robotická automatizace procesů. Tyto a mnohé další technologie postupně mění svět IT a s ním i outsourcing IT služeb. Sepsali jsme aktuální trendy svědčící o tom, jak technologie ovlivňují recruitment IT specialistů a co to přináší firmám i kontraktorům.
Napadá vás, co pro řadu firem představuje největší bariéru pro rychlý rozvoj moderních technologií? Nedostatek dostupných IT expertů. Vyplynulo to už z průzkumu společnosti Gartner, který byl zveřejněn v roce 2021, a trend i letos pokračuje. Podle MIT Technology Review Insights 64 % celosvětových IT lídrů loni uvedlo, že na trhu vnímá pro své projekty nedostatek IT specialistů.
Je tedy pochopitelné, že outsourcing služeb IT specialistů zaznamenal v posledních letech exponenciální růst. Podle portálu Statista dosáhne v roce 2024 trh outsourcingu IT expertů hodnotu více než 512 miliard amerických dolarů. Předpokládá se, že o čtyři roky později se toto číslo vyšplhá až na přibližně 778 miliard amerických dolarů. Outsourcing tak díky své schopnosti snižovat náklady a zvyšovat příjmy značek globálně představuje oblíbené strategické řešení. Kromě toho, že šetří čas a energii interních zaměstnanců, slouží také jako zdroj nových inovativních nápadů, které firmám přinášejí konkurenční výhodu.
Služby, které si společnosti pronajímají, a formy spoluprací, které uzavírají s externími specialisty, se však mění. Méně ceněné rutinní úkoly, které si kdysi objednávaly, mohou v současnosti svěřit moderním technologiím. Od IT specialistů naopak očekávají vysoce kvalitní služby založené na expertíze a znalosti nejmodernějších přístupů.
Díky umělé inteligenci mohou společnosti využívat prediktivní analýzu k předpovídání trendů na trhu, chování zákazníků a provozních problémů. Chatboti a virtuální asistenti řízení umělou inteligencí zase dokážou zpracovat obrovské množství otázek současně, čímž zajišťují, že zákazníci dostanou okamžité odpovědi. AI také řídí nástroje na překlad jazyků, které usnadňují globální spolupráce.
Technologie strojového učení (Machine Learning) zahrnuje softwarové systémy schopné analyzovat údaje a nabízet užitečné poznatky. ML se běžně využívá v rámci doporučovacích nástrojů, dynamické cenotvorby, odhalování podvodů a kybernetických hrozeb, optimalizaci či monitorování a zabezpečení kvality.
V outsourcingu pak logicky stoupá množství požadavků na IT specialisty schopné tyto technologie řídit a programovat.
Světové firmy se čím dál více otevírají práci na dálku a tím si umožňují využívat i zahraniční talenty. To obrovsky rozšiřuje jejich možnosti, koho a jak do IT projektů outsourcovat. Od agentury potřebují spolupráci spíše na úrovni partnerství než klasického vztahu dodavatel-klient. Společně rozhodují o tom, koho je vhodné do IT projektu přibrat, nebo řeší v reálném čase vzdálený onboarding a komunikaci mezi firmou a kontraktorem.
Trend práce z domova přinesl také větší důraz na duševní zdraví lidí na projektech. Společnosti čím dál více podporují komfort týmů pracujících na dálku a těch, které outsourcují, aby zajistily trvalou produktivitu a předešly vyhoření. Zatímco dříve se péče o duševní zdraví týkala jen interních zaměstnanců, dnes s ní v mnoha firmách mohou počítat i externě outsourcovaní IT experti.
Značky se spoléhají na digitální platformy a s tím roste hrozba kybernetických útoků, úniků údajů a podvodů. Firmy se tak snaží v reálném čase modernizovat svou infrastrukturu a digitální bezpečnost. Kromě najímání interního týmu outsourcují specialisty, ať už k zajištění bezpečnosti svých databází, dat o interních procesech, nebo webových stránek – od konfigurace certifikátu SSL až po zmírnění DDoS a malwarových útoků.
Roste počet odvětví, která k oslovení cílového publika potřebují multiplatformové aplikace – v desktopové nebo mobilní verzi. Poptávka po nich už několik let strmě roste a tento trend pokračuje i letos. Pro firmy, jejichž cílem je aplikace nezávislá na platformě, se stal první volbou .NET. Outsourcovaným softwarovým vývojářům, kteří se na něj specializují, tak i letošní rok přináší množství prestižních projektů.
Také cloud computing mění prostředí outsourcingu IT služeb. Týmy rozkročené po celém světě mohou sdílet soubory a přistupovat k nim v reálném čase, čímž se výrazně zlepšuje jejich komunikace a spolupráce. Kromě toho nabízí spolehlivé možnosti zálohování a obnovy dat, a tak zajišťuje kontinuitu podnikání a velkou odolnost v případě nepředvídaných událostí. Další výhodou flexibilních cloudových služeb je skutečnost, že se k nim dá přistupovat bez nutnosti investovat do rozsáhlých změn infrastruktury. Cloud computing proto nachází čím dál častěji uplatnění i ve spolupráci outsourcingových společností s firmami – ve sdílení dat, komunikaci nebo řízení společných projektů.
Robotická automatizace procesů (RPA) usnadňuje firmám vytváření a používání softwarových robotů, kteří napodobují lidské činnosti. Učí se zvládat složitější úkoly, které vyžadují rozhodování a interakci s nestrukturovanými údaji. Dokážou porozumět tomu, co je napsáno na obrazovce, zapisovat nové informace a analyzovat je – a to vše bez přestávky. Automatizované procesy tak znamenají rychlejší realizaci outsourcovaných úkolů, zvyšují provozní efektivitu a šetří firmám peníze. Kromě toho důsledně dodržují pravidla a tím minimalizují riziko lidských chyb.
Na základě zmíněných trendů se dá předpokládat, že i v roce 2024 bude outsourcing IT služeb globálně vyhledávaným strategickým řešením pro firmy, kterým nabízí vyšší efektivitu, flexibilitu a nižší provozní náklady.
A jak to máme v TITANS? Inovativní digitální nástroje postupně aplikujeme i v našem prostředí, abychom služby pro firmy i kandidáty udrželi na evropské špičce. Zároveň s tím se držíme klíčového titánského přístupu, nezávislého na technologiích: služeb založených na lidech a vztazích, recruiterského know-how postaveného na zkušenostech a odhodlání dělat pro naše klienty maximum možného 24/7. Ať už hledáte ten nejlepší IT projekt, nebo relevantní top IT experty, dejte nám vědět, máme je pro vás!
Titánů, kteří se
k nám přidali
Klientů, kterým
jsme pomohli
Úspěšně dodaných
man-days