leady
Jak pečovat o duševní pohodu na home office

Jak pečovat o duševní pohodu na home office

03.11.2024
4 min.
Reading Time: 3 minutesReading Time: 3 minutesReading Time: 3 minutesReading Time: 3 minutesReading Time: 3 minutes

Home office je fenomén, který v posledních letech rezonuje napříč kancelářským světem. A je to právě IT freelancing, který je jeho kolébkou. U nás v TITANS jsme obsadili již desítky IT projektů full-remote a většina našich superhrdinů funguje v hybridním režimu. Zatímco spousta z nás vidí v práci z domova převážně výhody, nese s sebou i určitá úskalí, zejména pokud jde o mentální rovnováhu. Jak na home office efektivně pečovat o duševní pohodu a nezbláznit se?

Největší vliv má právě na naši psychiku

Důsledkem rozšíření home office v období pandemie vzrostl počet úzkostných poruch a depresí až trojnásobně. Odložme občas hrdinství stranou a přiznejme si, že nejsme z titanu. Všichni se potřebujeme (nejen) v práci cítit dobře. S nadcházejícím podzimním melancholickým obdobím přinášíme několik tipů, jak si při práci z domova udržet zdravé tělo i mysl, abyste mohli využívat své superschopnosti na maximum.

Není pro každého

Velkou roli hraje motivace. Home office je ideální pro ty z nás, které pohání osobní rozvoj, důvěra, odpovědnost, příjemné pracovní prostředí a finanční odměna. Problém naopak může představovat pro lidi, pro které je stěžejní uznání, zábava při práci a vztahy na pracovišti.

Rizika spojená s prací z domova

  • Může přinášet pocit samoty a izolovanost. V ohrožení jsou hlavně lidé, kteří bydlí sami, ovšem mimo nebezpečí nejsou ani jedinci žijící s rodinami – diverzifikace mezilidských vztahů je důležitá.
  • Především mladí lidé se mohou cítit odstřižení od kolektivu, postrádat zpětnou vazbu a následně zpochybňovat svoje výkony.
  • Nedostatek socializace také zvyšuje riziko rozvoje neurodegenerativních onemocnění jako Alzheimerova choroba.
  • Kulturu shonu, tedy práci od nevidím do nevidím, podporuje právě sloučení osobního a pracovního života, ke kterému často dochází, když si z domova vytvoříme kancelář a nahodíme mód „vždy online“. Přerušení už tak tenké hranice pak může vést až k syndromu vyhoření.
  • Nedostatečné vybavení domácí kanceláře, jako je ergonomicky tvarovaná židle nebo polohovací stůl, zapříčiňuje chronické bolesti zad až poškození meziobratlových plotének.
  • Cesta do kanceláře nás rozhýbe a okysličí se nám mozek, jsme pak výkonnější a máme lepší náladu. Zároveň se nám na sluníčku odbourává spánkový hormon melatonin, takže nejsme tak ospalí.

Jak rizikům předcházet?

Práce z domova přináší příliš mnoho výhod na to, abychom se o ni nechali ochudit. V pohodlí domova máme často výrazně větší klid na práci bez rušivých elementů. Mnohem snáz se nám doma přechází od rutiny ke kreativitě. A v neposlední řadě šetříme čas, který bychom strávili na cestě a který je cennou komoditou v životě každého z nás.

Co můžeme udělat pro svůj tým

  • Pokud pracujete formou hybridního režimu, tvořte záminky pro meetingy v kanceláři, a to nejen brainstormingy, ale i společné snídaně a grilovačky, aby se nevytrácela týmová synergie.
  • Komunikujte online i v osobní rovině. Povídání v kuchyňce nahraďte vláknem v Teamsech/Slacku, sdílejte tipy, domlouvejte společné obědy a fitka. S kolegy z jiných měst či dokonce zemí si dejte virtuální kávu.
  • Předcházejte zoom fatigue, neboli vyčerpání z videohovorů. Online meetingy plánujte, jen pokud je to nezbytné a nepočká to na osobní setkání, a zvěte na ně jen ty účastníky, které je potřeba. Místo meetingu, který by byl především monologem, můžete zvolit předtočené video, které si kolegové mohou pustit kdykoliv.
  • Vyhněte se kontrole a mikromanagementu. Nižší výkon při práci z domova není prokázaný. Práce je činnost, nikoliv místo. Závisí vždy na člověku, jak ji vykonává, ne odkud. Mít přehled je v pořádku, ale přílišné monitorování práce z domu nepřináší nic dobrého. Pokud máte tendence kontrolovat lidi při home office, narušuje to důvěru, stejně jako každá forma mikromanagementu. Když nepracují svědomitě, projeví se to tak jako tak na jejich výsledcích, což pak můžete řešit individuálně.

Pravidlo kyslíkové masky

Jak nám před každým vzletem připomíná bezpečnostní instruktáž, vždy je třeba nasadit kyslíkovou masku nejprve sobě. Pojďme si ukázat, jak si pomoct, abyste doma sami nelapali po dechu.

Co můžete udělat pro sebe

  • Ujasněte si, jak velký podíl home office je pro vás vhodný. Dle výzkumů přináší největší výhody práce z domova v rozsahu 2-3 dnů v týdnu.
  • Oddělujte pracovní a soukromý život. Udělejte si svůj ranní rituál, jako byste šli do kanceláře. Po práci se převlečte, věnujte čas meditaci, jděte ven nebo si zacvičte.
  • Utvořte si to-do list a začněte nejtěžším úkolem, do kterého se vám chce nejméně, vše ostatní pak pro vás bude easy.
  • Zaměřujte se vždy na jeden úkol a neodcházejte, dokud nebudete mít hotovo.
  • Nepodceňujte ani důležitost pracovního prostoru. Vytvořte si doma útulné prostředí se svíčkami, uklidňujícími vůněmi a pokojovými rostlinami. Dbejte na dostatek světla a pravidelně větrejte.
  • Vybavte si svoji domácí kancelář ergonomicky tvarovanými pomůckami, které vám pomohou udržovat si správné držení těla.
  • Socializujte se. Po dobře odvedené práci vyrazte do společnosti, věnujte čas přátelům a rodině.
  • A především se nebojte říct si o pomoc, pokud se potýkáte s úzkostmi nebo jinými těžkostmi.

Hledáte IT projekt, který by vám nabízel svobodu spojenou s prací z domova, nebo se naopak poohlížíte po IT freelancerech pro (nejen) remote spolupráci? Ozvěte se nám, v TITANS propojujeme hrdiny s jejich vysněnými rolemi.

30 071

Titánů, kteří se
k nám přidali

675

Klientů, kterým
jsme pomohli

503 095

Úspěšně dodaných
man-days