Akvizice menších firem většími je ve světě byznysu běžnou záležitostí. Velký hráč spolkne malou rybu, o které za pár měsíců nezbyde ani šupina. Někde v tom gigantovi má svoje místo, ale je čím dál těžší ji identifikovat jako samostatnou entitu. Přesně tomu jsme se chtěli v TITANS příběhu vyhnout. Podle čeho si náš CEO Jakub Konečný vybíral slovenského akvizičního partnera TITANS freelancers? A co firmě jeho životní podnikatelské rozhodnutí přineslo?
Slavíme výročí. Od letošního ledna jsme TITANS CZ a zdá se nám, že rok uběhl jako voda. Akvizice dávno proběhla a z pohledu businessu si o ní můžete přečíst na našem blogu. Povedl se nám taky rebranding, o kterém jsme podrobněji psali v dalším článku. Tak proč ještě téma vytahovat na světlo? Protože dál běží zajímavý proces, ve kterém hrají hlavní roli hodnoty a firemní kultura. Věříme, že může být inspirativní i pro další firmy na podobné cestě.
Značku BRIDGEWATER vybudoval Jakub s o poznání menším týmem, než máme dnes, doslova od nuly. Měl podporu investora, díky které se firmě podařilo odstartovat, ale k cílové pásce už se musel tým propracovat sám. Všechna business rozhodnutí zůstávala v rukách CEO a časem začal chybět někdo, kdo by pomohl firmu rozvíjet na další úrovně. Nabídky od velkých firem padaly, většinou ale podobně rychle padaly i ze stolu – narážely totiž na zásadní věc: culture fit.
“Vždycky jsem měl jasno v tom, že je mi jedno, jak se firma bude jmenovat, ale je pro mě důležité zachování naší firemní kultury a toho, jak se k sobě chováme. A pak se ozval Marek Greško. Slovenští Titáni nás oslovili s myšlenkou, že chtějí vytvořit silný evropský brand, expandovat na další trhy a chtějí začít Českem. V zádech jim stál Sandberg jako finanční investor a byli připravení se do toho pustit. A buďto mohli začít budovat svou značku na českém trhu od nuly, nebo se spojit s už zavedenou, úspěšnou firmou. Byli jsme pro ně první volba, čehož si moc vážíme, a dokud jsme si neplácli, nerozvíjeli jednání s nikým jiným. A já jsem zase cítil, že mají know-how, které chci do firmy dostat.” říká o rozhodnutí Jakub.
Teď už víme, že sloučení firem přineslo, co mělo – cenné know-how. Z punkové firmy plné dravých lidí, kteří tlačí hlavně business, se stala firma míň punková, s pořád stejně hladovým týmem, ale trochu disciplinovanější. Soustředíme se víc na procesy, pracujeme s daty a dáváme naší práci řád. Z dlouhodobého hlediska nám to pomohlo se na každý jeden placement nadřít o poznání míň.
Akvizice je velká věc. Pokud jsou však pravidla nastavená tak, jako to máme my a TITANS freelancers, může se týmu dotýkat o velký ranec méně, než by tomu bylo v případě akvizice velkou firmou s hodnotami vytištěnými na papíře a pět let zamčenými v šuplíku v kanclu, kam se už nechodí ani uklízet. Pro love brand, jakým byla značka BRIDGEWATER, je však klíčový rebranding. Změna jména, loga, identity… to všechno může vyvolat doslova tsunami u všech, kteří s firmou rostli, věnovali jí svůj čas a energii. Takže vlastně pro všechny v týmu.
“Kdybych si myslel, že to firmu to ve finále poškodí, tak do toho nikdy nejdu. Z principu se to lidem na začátku nelíbilo, a proto jsme se pečlivě věnovali otevřené komunikaci. Věřím, že jsme nejasnosti vysvětlili a já jsem se zaručil za to, že nás nebude nikdo tlačit někam, kde nechceme být. Věřím, že to platí do dneška, prvotní strach dávno opadnul. Jasně, že vzpomínáme na BRIDGEWATER, je to naše srdcovka. Ale na druhou stranu, myslím, že už hodně lidí chápe benefity, které fungování pod jedním „česko-slovenským“ brandem přináší.” popisuje své rozhodnutí přejít pod značku TITANS Jakub.
Ve firmě ale pořád vládne určitá nostalgie a sem tam se ještě objeví merch BRIDGEWATER. Některé zvyky a rituály si neseme stále s sebou, a i pod novým názvem jsme to pořád my. Náladu po rebrandingu vystihuje Managing Director Kristián Samler: “Trička BRIDGEWATER nosím na spaní, ale titánská helma se mi líbí, a i komiksové identitě jsem po instalaci tapety do našeho officu přišel na chuť :-).”
Data a procesy ve skutečnosti nejsou nepřátelé a osvojit si práci s nimi nám může jedině pomoci. Zkušenosti se zaváděním efektivnějších systémů jsme od Slováků začali čerpat hned od začátku. “My jsme naopak byli o krok dál v práci s firemní kulturou“, myslí si Jakub. “Naučili jsme se, že struktura a pravidla nemusí být na škodu. A my jsme naopak ukázali Slovákům, že firma bez narozeninového kola štěstí jako by nebyla.” dodává Kristián.
Jakub: “Šel bych do toho znovu. Určitě bych některé věci udělal trošku jinak, ale zatím jsem ani jeden den nelitoval. Ani merge, ani spojení pod značku TITANS.”
Kristián: “Za mě ano. Od samotné akvizice až po současné každodenní operativní slaďování máme možnost řešit zajímavější a komplexnější problémy, které nás lidsky i profesně posouvají všechny dále.”
Proces akvizice a rebrandingu může být bolavý. Oba Titáni v čele celé firmy se ho ale snažili a snaží udělat pro všechny co nejpříjemnější. A to samozřejmě i ve spolupráci se slovenským týmem. Všechno, co se kolem nás děje, sdílíme. Umíme si rozdělit úkoly tak, abychom fungovali jako dobře namazaný stroj.
“Chtěl bych poděkovat našim lidem za trpělivost, vím, že jim ve spojení s akvizicí často vznikly povinnosti nad rámec jejich klasických pracovních činností, kterým museli věnovat aktivitu navíc. Zároveň děkuju za důvěru, kterou mi dali, když jsme přijali nový brand. Chci taky poděkovat slovenské straně za jejich pochopení našich kulturních odlišností a trpělivost. A zároveň za to, že to společně tlačíme kupředu.” uzavírá Jakub.
Tak na další roky a na dobrá rozhodnutí!
Titánů, kteří se
k nám přidali
Klientů, kterým
jsme pomohli
Úspěšně dodaných
man-days