Ty správné kandidáty je potřeba najít rychle a účinně. A tuto výzvu s přehledem zvládají zkušení recruiteři, kteří v rámci programu RPO vynakládají své síly a dovednosti přímo u klienta.
“RPO (recruitment process outsourcing) je služba v rámci které externí dodavatel pronajímá klientovi zkušeného recruitera. Ten se tak stává, na určitý čas a za určitým cílem, členem klientova náborového týmu.”
Vysvětluje zkratku Petr Rajchert, IT recruitment teamleader, který je za program RPO v TITANS zodpovědný.
“Recruiter funguje zpravidla on-site u klienta a přebírá si konkrétní část náborové agendy. Scope práce RPO konzultanta může být různý od sourcingu nových kandidátů přes process management, po employer branding nebo implementaci nového ATS.”
Služba RPO může trvat měsíce i roky, což je jedna z jejích výhod. Pokud ve firmě vypadne člen HR oddělení na předem dohodnutou dobu, je možné vyplnit období právě externím recruiterem. U nás se snažíme navazovat spolupráce alespoň na šest měsíců:
“Vzhledem k tomu, že naši recruiteři nejsou typičtí kontraktoři, tak jim chceme raději vytvářet jistoty a nevystavovat je příliš častým změnám projektů. Pokud bychom naše lidi stahovali po prvních měsících opouštěli by projekty ve chvíli, kdy by začínali být zajímavé. V sázce je radost a psychické zdraví našich lidí.”
V první řadě získává firma zkušeného náboráře, který má zpravidla širší přehled o aktuálním trhu. Přichází s cenným know-how z různých projektů a na cestu za novým klientem mu s sebou balíme taky pracovní nástroje – software i hardware a celou naši databázi. Oproti agenturnímu recruiterovi pak má RPO konzultant mnohem hlubší vhled do firmy a tím pádem i větší cit pro potřeby klienta. Titáni jsou zvyklí přinášet výsledky, jsou orientovaní na výkon a dalo by se říct, že jsou tak trochu i obchodníci. Nebojí se zvednout telefon a žádný kandidát jim neproklouzne.
Už zmíněnou výhodou je kontraktorský vztah mezi zaměstnavatelem a RPO konzultantem. Je možné se domluvit na určitou dobu nebo nechat recruitera jít ve chvíli, kdy už není ve firmě potřeba. Bez dalších nákladů, bez výčitek.
Důvodů, proč se vydat na dobrodružství, která program RPO nabízí, je hned několik:
“Za prvé je recruiter efektivnější. Už pouze fakt, že vystupuje jako interní zaměstnanec firmy mu zvyšuje response rate a na základě množství informací, se kterými může pracovat dosahuje vyššího počtu placementů. Zároveň je to skvělá příležitost, jak vykročit ze zajetých kolejí agenturního businessu, který je velmi rychlý a vyžaduje neustále měnit focus mezi klienty a pozicemi. Je to šance, jak do svého CVčka nasbírat zajímavé brandy a zvýšit tak své renomé. To už vám nikdy nikdo nevezme.” vypočítává Petr.
Další výhodou je taky možnost vyzkoušet si různé obory a fungování ve firmách různých velikostí a formátů. Svoje know-how si konzultant postupně rozšiřuje a je kompetentnější pro každý další projekt.
“Obrovskou hodnotu tu získává taky networking. Jako recruiter pod střechou klienta totiž nenavazujete pouze businessové vztahy, ale vztahy přátelské. Jste součástí pracovních životů zaměstnanců klienta, chodíte s nimi denně na obědy, potkáváte se v kuchyňce, někdy vás berou i na teambuildingy.” doplňuje Petr.
Recruiter, který vyrazil “na zkušenou” přímo do firmy klienta v rámci programu RPO se zkrátka stává na omezený čas součástí interního týmu, součástí celé firmy. Zároveň je ale stále Titánem a vlastně tak “sedí jedním zadkem na dvou židlích”. Je tedy úkolem TITANS, potažmo teamleadera, aby dbal na co nejkomfortnější návrat svého člena týmu zpět do agentury.
Jak říká sám Petr, nejcennější “komoditou” personální agentury jsou právě recruiteři. A může se stát, že si to u klienta zamilují natolik, že zvažují plný úvazek ve firmě klienta.
“Za nás je řešení, představovat pro konzultanta i po dobu jeho působení u klienta stále přidanou hodnotu a rodinu. Má náš neustálý support a vedení. Vzděláváme ho a účastní se všech našich nepracovních akcí, aby byl i nadále součástí party a srdce měl stále i u nás. Pokud i tak konzultant ucítí, že ho to táhne ke klientovi, tak se s tím nic dělat nedá a za mě je to spíše selhání na naší straně. Jednoduše jsme pro něj/ni nedokázali vytvořit dostatečnou přidanou hodnotu.” popisuje Petr Rajchert.
Důležitý je ale taky start recruitera u klienta. Vše začíná poptávkou klienta a výběrem vhodného konzultanta. Kromě zkušeností je důležitá samozřejmě taky chuť konkrétního člověka působit v rámci RPO přímo u klienta. Následuje kolečko pohovorů, aby klient i recruiter zjistili, zda si sednou a podmínky jsou pro obě strany ok. A pokud nejsou, stejně tak jako klient i konzultant může spolupráci odmítnout.
“Možná se mnou nebudou souhlasit i mnozí kolegové přímo od nás, ale já jsem se už před delší dobou stal odpůrce klasického modelu Success Fee. Nestydím se to říct naplno. 🙂 Pokud se mám tedy zamyslet nad budoucností recruitmentu viděl bych tam v ideálním případě RPO, BodyShop a Executive Search.” uzavírá Petr Rajchert.
Ozvěte se nám a vyzkoušejte RPO i ve vaší firmě.
Titánů, kteří se
k nám přidali
Klientů, kterým
jsme pomohli
Úspěšně dodaných
man-days