Pracovní pohovor představuje zkušenost, která dokáže znejistit nejednoho člověka. Klíčem k úspěchu na pohovoru je dobrá příprava, která může změnit celý průběh setkání, ať už je osobní, nebo online. Přinášíme vám několik ověřených tipů, díky nimž se vyhnete nepříjemným momentům a úspěšně zvládnete celý proces.
Je jedno, jestli na pohovor jdete jako IT freelancer, nebo máte zájem o HPP. Pokud vyrážíte v titánských barvách, máte nás vždycky v zádech. Budete přesně vědět, na co se připravit, koho hledají a jací jsou. A až to skončí, budeme pečlivě sledovat, jak se výběrové řízení vyvíjí dál.
Svoji přípravu začněte tím, že si promyslíte, proč právě vy se nejlépe hodíte na vybranou pozici. Pokud pociťujete syndrom podvodníka, tento krok vám může pomoci získat sebedůvěru. Zaměřte se na to, jaké dovednosti a kvalifikace firma hledá, a najděte je ve svém životopise nebo profilu na LinkedInu. Později na pohovoru odpovídejte na otázky tak, aby si náborový tým všiml, že odpovídáte jejich požadavkům – své schopnosti podpořte konkrétními příklady z dosavadní kariéry. Když budete popisovat své úspěchy, snažte se je kvantifikovat pomocí měřitelných ukazatelů, jako je ušetřený čas, získané finance, zvýšená úroveň kvality nebo IT bezpečnosti.
Pokud se v popisu práce zmiňuje oblast, ve které se neorientujete, zjistěte si o ní více informací. Jestliže to není možné, připravte se mluvit o tom, jak byste se dané dovednosti naučili přímo v práci. A máte-li v životopise časovou mezeru, můžete popsat dovednosti, které jste během tohoto období získali, nebo osobnostní růst, kterého jste dosáhli. Je dokázáno, že lidé, kteří se na pracovním pohovoru chovají autenticky, dosahují lepších výsledků. Snahy být někým, kým nejste, si totiž vyžadují hodně duševní energie, zvyšují úzkost a mohou vám zabránit vytvořit si pozitivní vztah s osobou, která pohovor vede.
Vyhledejte si několik vzorových otázek k pohovoru pro IT pozici, o kterou se ucházíte. Procvičte si mluvení o svých silných a slabých stránkách a o tom, jak jste v minulosti zvládali výzvy. Buďte připraveni vysvětlit, proč skončil váš přechozí projekt nebo proč uvažujete o změně. Pokud nemáte s kým si průběh pohovoru nacvičit, udělejte to před zrcadlem nebo se nahrajte na video. Sledujte, jak se prezentujete. Možná si všimnete rušivého zvyku, například nevědomého hraní si s vlasy nebo vrtění se, a můžete se mu vyhnout.
Věnujte čas průzkumu firmy, ve které chcete pracovat – nastudujte si její historii, poslání, hodnoty, nedávné úspěchy a organizační strukturu. Tyto znalosti prokážou váš zájem a umožní vám přizpůsobit odpovědi tak, aby odpovídaly cílům značky. Nezapomeňte, že pohovory jsou také příležitostí pro vás. Můžete si svobodně zhodnotit, v jaké společnosti chcete pracovat a v jaké ne. Můžete se ptát na týmovou dynamiku, budoucí projekty a vizi – tím budete působit angažovaně a zároveň zjistíte, zda byste se tam cítili dobře.
Firmy se vždy ptají na vaše platová očekávání, protože se chtějí ujistit, že jsou v souladu s rozpočtem určeným na pracovní pozici. Je možné, že jejich představu budete znát už předem od nás, ale často je předmětem osobního jednání. Neexistuje ideální odpověď, ale inspirovat se můžete třeba těmito třemi možnostmi:
V případě, že váš pohovor probíhá online, ujistěte se, že máte stabilní internetové připojení, čistý zvuk a kamera snímá vaši hlavu a horní část ramen. Zvažte rozmazání pozadí a snažte se připojit k platformě pět minut před plánovaným časem kvůli možným technickým potížím. Pokud se jedná o osobní schůzku, naplánujte si, jak se na místo setkání dostavit včas, a rezervujte si dostatek času na možné zdržení. Oblečení mějte profesionální a čisté, aby se druhá strana soustředila na to, co říkáte, a ne na to, co máte na sobě. Během pohovoru seďte vzpřímeně, pevně si podejte ruku s osobou, která jej povede, udržujte dobrý oční kontakt a nezapomínejte se usmívat. Zhluboka se nadechněte, uvolněte se a mluvte asertivně. Tyto neverbální signály někdy řeknou víc než slova.
Po skončení pohovoru se zhluboka nadechněte – to nejtěžší už máte za sebou. Další fáze, čekání, vyžaduje často trpělivost, zvlášť u velkých firem. A proto máte v zádech nás v TITANS. Zjístíme, jak si ve výběrku vedete, jaké firma plánuje další kroky a nakonec také, jak to všechno dopadlo. Buď společně oslavíme úspěch, nebo se pustíme do dalšího hledání. Protože příště už to určitě klapne!
Titánů, kteří se
k nám přidali
Klientů, kterým
jsme pomohli
Úspěšně dodaných
man-days