Počet firem, které uchazeče o práci žádají o odkaz na profil na LinkedInu, strmě roste. Abyste získali práci svých snů, potřebujete tu vyniknout a umět „prodat“ svou hodnotu na trhu. Ať jste freelancer, nebo preferujete HPP. Sestavili jsme pro vás doporučení, jak postupovat při tvorbě kvalitního profilu na LinkedInu, díky kterému se vaše šance zaujmout společnosti rapidně zvýší.
Než dočtete tuto větu, 303 lidí na LinkedInu pošle žádost o zaměstnání. Na sociální síti, jejíž počátky sahají do roku 2002, je v současnosti zaregistrována více než miliarda lidí, z nichž většina má alespoň bakalářský titul a roční příjem domácnosti vyšší než 75 000 amerických dolarů. Jen v ČR tuto síť využívá kolem 2,4 milionu registrovaných uživatelů, z toho se jich alespoň jednou měsíčně zaloguje 600 000. LinkedIn proto slouží nejen jako platforma pro řešení podnikatelských témat, propojování expertů a sdílení zkušeností, ale také pro nábor potenciálních kandidátů a kandidátek na volné pozice.
Vězte, že jste na tom podobně jako tisíce dalších. Práce na dálku tvoří sice jen 15 % zveřejněných pracovních nabídek, ale reaguje na ni polovina lidí na síti. Na trhu, který je přesycen dostupnou pracovní silou, se tak na vrchol dostávají ty nejzajímavější profily. „Váš profil na LinkedInu je vaše digitální značka,“ potvrzuje Lianne Zhang, ředitelka oddělení talentů ve společnosti Milestone Technologies. „Ani nevím, kolikrát se nám stalo, že jsme měli dvě stejně kvalifikované žádosti o práci a pozvali jsme na pohovor toho, ke komu se vázal kvalitnější profil na LinkedInu.“
Zatímco jste četli tyto řádky, bylo prostřednictvím LinkedInu obsazeno 8 pracovních pozic. Děje se tak každou minutu. Pokud jste i vy odhodláni využít potenciál hlavní profesionální platformy k dosažení svých ambicí, projděte si naše shrnutí nejdůležitějších tipů, jak si svůj profil vytvořit či vylepšit.
Do svého profilu využijte fotografii, která se co nejvíce podobá vašemu aktuálnímu vzhledu a na které vaše tvář zabírá alespoň 60 % prostoru. Pokud ji teprve budete tvořit, oblečte si něco decentního, v čem chodíte do práce, a vyfoťte se od hrudníku nahoru před jednoduchým pozadím. A teď to hlavní: usmívejte se očima. Přátelský profesionální výraz vás může na první pohled výrazně odlišit od ostatních. Vyhněte se špatnému osvětlení, výřezům ze skupinových záběrů a samozřejmě nízké kvalitě fotografie. Zatímco profilová fotka je nezbytná, abyste působili důvěryhodně, u fotky na pozadí to neplatí. Pokud se rozhodnete nějakou zveřejnit, zvažte použití nenápadného obrázku souvisejícího s vaší kariérou. Může vám pomoci vyniknout a naznačit recruitingovému týmu, jaký jste typ člověka.
V části Aktivita se pak průběžně zobrazují informace o tom, co jste sdíleli, publikovali a komentovali. Nejenže demonstruje vaši snahu rozvíjet profesionální síť a dovednosti, ale i váš přístup k práci, hodnoty nebo osobnost. Jak potvrzuje i Richard van der Blom – jeden z nejúspěšnějších „linkedinových učitelů“ – vyplatí se zůstat aktivní a konzistentní v tvorbě vlastního obsahu i v období, kdy máme práci jistou. O pár měsíců později si za to budete děkovat!
Sekce „O vás“ by měla vyprávět váš příběh a ihned upoutat pozornost. Dejte si v ní záležet na poutavosti prvních dvou vět a stručně uveďte, kdo jste. Personalista nebo recruiter ocení, když uchazeč maximálně ve dvou odstavcích shrne své profesní ambice, značku a jedinečné dovednosti. Ačkoliv by se text měl zaměřovat především na vaši kariéru, zdůraznění osobních zájmů pomůže váš profil zlidštit. Doporučuje se také, abyste na konci svého shrnutí uvedli jasnou výzvu k akci – například, aby vás lidé kontaktovali nebo navštívili vaši webovou stránku.
Své dosavadní pracovní pozice popište jednotně, prostřednictvím odrážek a s pomocí úderných akčních sloves. Jinými slovy, tato část profilu je nejpodobnější klasickému životopisu. U informací o vzdělání můžete i nemusíte uvést, kdy jste ho dosáhli. Řada uživatelů v posledních letech upouští od zveřejňování konkrétních let a tím si chrání soukromé údaje o svém věku.
Někdy se může zdát výhodné, napsat o sobě na LinkedIn vše. Opak však bývá pravdou. Platí to například u dovedností. Vyberte pečlivě jen ty, které souvisí s vaším profesním směřováním a jsou relevantní pro pozice, o které se ucházíte. Pokud byste jich uváděli příliš mnoho, pak nejspíš ne všechny budou klíčové pro vaši kariéru a recruiter se v jejich výčtu může ztrácet. Dovednosti, které ve svém profilu uvedete, mohou lidé veřejně pochválit a potvrdit formou tzv. potvrzení (endorsements). Bohužel, tyto údaje na firmy neudělají dojem, protože podpořit vás mohou i lidé, kteří vás ani neznají.
Největší váhu mají doporučení (recommendations) od současných nebo bývalých klientů a kolegů. Tedy osobní reference, které ilustrují jejich zkušenosti při spolupráci s vámi. Vyplatí se oslovit kontakty, jejichž názoru si budete nejvíce vážit, a o doporučení je požádat.
Náborový tým často filtruje výsledky hledání zadáním klíčových slov, která se týkají pozice nebo odvětví. Čím více klíčových slov uvedete ve svém profilu, tím více se vaše šance zvýší. Buďte opatrní i při používání slov, která se v titulcích a shrnutích na LinkedInu používají příliš často. Jde o výrazy jako „leadership“, „strategický“, „zkušený“, „kreativní“, „inovativní“ a „certifikovaný“. Můžete se tak označovat, ale v tom případě je dobré tyto charakteristiky také prokázat tím, že budou v souladu s ostatními informacemi na vašem profilu.
Linkedinový profil je prostor, který můžete neustále rozvíjet společně s tím, jak se posouváte vy sami. Upřesňovat informace, které v něm uvádíte, a také využívat detailnější funkce. Například možnost nahrát výslovnost svého jména, čímž předejdete nepříjemným rozpakům při setkání se zahraničními kontakty. Díky ní si budou moci předem vyslechnout, jak mají vaše jméno vyslovit správně. A nakonec, jedním z nejjednodušších způsobů, jak rozšířit svou síť kontaktů na LinkedInu, je synchronizace profilu s e-mailovým adresářem. Díky tomu vám platforma navrhne lidi, se kterými byste se mohli spojit. Richard van der Blom tomu říká „otázka za milion dolarů“: s kým se spojit a proč? A podle čeho se rozhodnout, zda přijmout žádosti o spojení od cizích lidí?
Jednou z cest je přijmout pozvání od kohokoliv, dokud nedosáhnete maximálního počtu spojení. V tuto chvíli LinkedIn uvádí hranici 30 000 kontaktů. Řídit se můžete také oborem, ve kterém konkrétní člověk působí, jeho dosahem nebo jednoduše tím, čí příspěvky vás osobně zaujmou a cítíte se s nimi v souladu.
Titulek pod vaším jménem je jednou z prvních částí vašeho profilu, kterou ostatní uvidí. Proto si zaslouží zvýšenou pozornost. Můžete v něm uvést konkrétní pracovní pozici nebo stručně popsat, co přesně děláte, co druhým přinášíte. Sekci Featured můžete naplnit vlastními vybranými příspěvky, newsletterem, články, odkazy, projekty nebo médii, které potvrzují vaše dovednosti.
A jak vypadají vzorové profily, kterými se můžete inspirovat? Agentura Future Sales vydává pravidelně žebříček českých CEOs s největším vlivem na LinkedInu. Poslední publikovala v létě 2023 a v něm 35 inspirativních jmen. V celosvětovém měřítku existuje řada seznamů „top osobností LinkedInu“, nás inspirují například „linkedinoví influenceři“ Richard van der Blom nebo Jasmin Alić.
Jedna dobrá zpráva na závěr – ucházíte se o zajímavou pozici ve spolupráci s námi? Pokud budete chtít, titánští recruiteři vám rádi pomohou doplnit do vašeho linkedinového profilu vše potřebné, co má potenciál zaujmout konkrétního klienta, abyste u výběrového řízení uspěli. Začít můžete třeba výběrem volných projektů.
Titánů, kteří se
k nám přidali
Klientů, kterým
jsme pomohli
Úspěšně dodaných
man-days